tisdag 21 augusti 2012

Mutat inlägg + efterlysning på nattfiskare

Det här inlägget har jag sålt till mojjan. Hon säger att bloggen inte baaara kan handla om blöjor och barnmat. Egentligen förstår jag inte vad hon menar med det men jag har begärt lite godsaker som jag var sugen på så det är OK. Så detta inlägget handlar om ett mysigt ställe där mina päron spenderat några dagar ihop som de tycker är värt att tipsa om. HeleneKilde Badehotel ligger i Tisvildeleje på Norsjälland i Danmark. Det tar ca 1,5 h med bil från Malmö och är vackert, lugnt och avkopplande. Där finns inte så mycket att göra med det gör visst ingenting. 

Superintressant hotellfrukost. Ingen leverpastej, ingen tunnbrödsrulle, ingen nyponsoppa.

Jaha?

Mmmmm en soffa.

Oj så ensamt. Där sitter Pappa och väntar på att Bamseklubben ska börja.


Oj, har trädet fallit?

Någon som glömt stänga en dörr. Vem har tagit de här bilderna egentligen?!

Fina Pappa. Ja, vi ser ringen...

Ja, bara bilder med händer i ansiktet från och med nu.

Ett gäng gummistövlar om det skulle regna. 

Ja...vad ska man säga? 


Men DET HÄR är intressant. På riktigt! Den här bilden togs nämligen kl 02:15 på natten. Det är två gröna ljus som rör sig flackande ute i havet. Mamma upptäckte det när hon vaknade för att stänga fönstret. Först fattade hon inte vad det var, om det var något som flöt på vattnet. Men ljusen rörde sig in mot land och i något sken anade hon silhuetten av en människa. Fast det kunde det väl inte vara tänkte hon utan slet upp Pappa och skrek att det kom utomjordningar från havet. Min pappa (som är väldigt lugn), gick upp, tittade, sa att det var något han aldrig sett förut (vilket gjorde Mamma ännu mer övertygad om att det var något farligt som var på väg upp på land) men konstaterade till sist att det troligtvis var nattfiskare och somnade sedan om. Men Mamma kunde absolut inte somna om utan ägnade halva natten åt att googla "nattfiskare grön lampa" och lärde sig massa saker om Newcon NVS7-2XT vattentäta nattkikare och andra varianter på marknaden som motsvarade vad hon sett. Till slut kunde hon somna om men hon undrar fortfarande om det verkligen var nattfiskare och hur de kunde simma omkring med en sån tung lampa på huvudet eller i handen. Så är det någon som läser detta som kan bekräfta att JA, jag har sett något liknande eller - ännu hellre - ägnar sig åt just detta - så får ni gärna höra av er till min Mutt så att hon inte behöver grubbla mer på det här.


Newcon nattkikare med grönt ljus. (Fast min kloka Pappa säger att lampan troligtvis inte alls var grön utan att  det var havet som reflekterade så att det upplevdes som grönt. Besserwisser säger Mamma då.)

3 kommentarer:

  1. jag dör så rolitt detta va

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med föregående. Är så kul att läsa denna blogg. BARA BÄST

    SvaraRadera
  3. Jag tippar på att det var nattdykare, med helt vanliga undervattensficklampor. Hälsa mamsen det. Puss på er alla! Anna

    SvaraRadera