söndag 28 november 2010

Första advent

Advent is the shit. Ja ursäkta mitt språk, bebisar brukar ju inte prata så, men det är så jag känner. Denna helgen har varit makalöst mysig. Jag har ätit smörgås nästan hela helgen. Det är bara att skaka tillräckligt mycket och länge på huvudet så får man en god macka med leverpastej eller ost istället för tråkig burkmat. Men det är långt ifrån det godaste jag ätit. Det är nämligen pepparkaka! Hos Vilja fick jag min första och idag fick jag min andra... och tredje.... och fjärde?! Nä tre är det nog totalt.

Vilja tipsade mig om den gosigaste overallen ever så en sådan fick det bli. En Molo från Ajabaja. Och där, i butiken, träffade jag en av de sötaste tjejerna jag någonsin sett. Hon kunde allt om overaller och visste precis vilken färg jag gillade bäst. Hennes ord var min lag så det hon tog fram fick det bli och jag är mycket nöjd med mitt val av butiksbiträde.

Det visade sig att jag skulle få användning av overallen med en gång. Bilen var svår att skotta fram så jag blev introducerad för pulkan. Denna ljuvliga uppfinning. Imorse drog pappa mig till Annas Bageri och köpte lussekatter till mamma.


Idag är det första advent och vi har julpyntat hemma. Det har blivit så mysigt! Jag vet precis vad jag inte får pilla på. Det är ganska mycket. I mitt rum har jag fått en adventsljusstake och i vardagsrummet har de hängt upp en stjärna som de plockat ner från himlen. Den bara SKA jag känna på när Ma och Pa inte ser. Det måste man ju! Hur ska jag annars veta hur en stjärna känns?!

Efter frukosten idag och det första tända ljuset tog vi en lång promenad till byn. Där var det tomtar som pratade med nissarna i mobil, musik, lotterier, glögg (inget för mig) och mitt i vimlet åkte jag på Peder! Först kände vi knappt igen varandra, våra föräldrar är ju noga med att packa in oss väl, men man glömmer aldrig en barndomsvän. Så vi drog med våra föräldrar och tog en fika på Märtas och utbytte lite tips. Han använder samma smarta taktik som jag, skaka huvudet, när han hellre äter något annat än det som serveras. Sen fick jag lite andra tips men eftersom jag vet att mamma läser detta så kan jag tyvärr inte dela med mig av dem.

2 kommentarer:

  1. Hej Todd. Vilken fin blogg du har! Hoppas du kommer gilla din nya overall. Ut och lek en massa i snön. Knus / Kristin, AjaBaja

    SvaraRadera
  2. Men herregud vad ni myser där nere i Skåneland! Här tror man att man julmyser som bara den, men vårt mys bleknar ju en aning när man ser allt det fina pyntet, pulkaåkningen och lussebullarna som ni gottar er med. Igår var jag nära på att flytta ner till er, inte av allt frestande mys utan för att jag trodde att jag hade hittat ett drömhus på min drömadress. Det var ett riktigt fynd, 4,8 Mkr bara! Jag tänkte att nu har jag allt råkat på en mäklare som inte förstår värdet av detta fina ställe. men se det hade han visst, för det var taxeringsvärdet jag tittade på. Stället hade inget pris alls, så fint var det. Priceless helt enkelt! Så vi flyttar inte ner till er nu heller. Synd, för det verkar ju enormt mysigt! Ser fram emot att prova på det i jul och nyår! Kram

    SvaraRadera