onsdag 9 januari 2013

Procedur vid nattvak

Jag vet inte hur det fungerar hemma hos er men här hemma vill de flesta att vi sover om nätterna. Och skulle någon, gud förbjude, vakna och, gud förbjude, inte somna om på två röda så gäller två saker. 

1. Största möjliga tystnad. 
2. Tänd inga lampor. 

På så sätt tror nämligen päronen dels att vi barn snabbare somnar om plus att ingen annan som, förhoppningsvis fortfarande sover, vaknar.

Tyst och mörkt.

Inatt däremot. Inatt bröt morsan mot alla regler. Det började med att jag låg och skruvade på mig ett tag för att sedan lägga in stöten och SATTE mig upp. Det betyder att här finns ingen napp i världen som kan få mig att somna om utan här behövs välling och helst goss i soffan. Jag pekade ivrigt mot trappan (jag vet ju vad som gäller) och mamma "ssssccch-ade" och smög så sakta sakta och tyst som en mus nerför trappan med mig i famnen. 

Väl nere satte hon på vattenkokaren och i väntan på den passade hon på att byta blöja på mig på skötbordet som finns i gästrummet alldeles intill köket. Oh, det var så tyst och harmonisk, vattenkokaren puttrade och jag kände mig faktiskt ganska trött ändå. Kanske skulle gå och lägga sig igen efter vällingen ändå minns jag att jag tänkte.

Sen hände något som fick mamma att tappa det totalt. HON GALLSKREK! Alltså inte sådär fånigt "iiiiiiii" utan här snackar vi ett skrik från djupet - som Ronja Rövardotters mamma gjorde när Ronja föddes. 

AAAAAAAAAAAH!
DET LIGGER EN MAN I GÄSTSÄNGEN!!!!!

Ljust och högljutt.

Efter det var vi alla KLARvakna. Mamma, jag, mannen i sängen och hans lille tronföljare som påminde väldigt mycket om min bror.... Mamma tappade fattningen, vände på klacken, skyndade sig att ta vällingen och klampade skitsur upp för trappan. Om det är nåt hon inte gillar så är det att bli skrämd. Nu är det inte helt säkert att pappa hade lagt sig i gästrummet för att skrämma oss men det verkade så på mamma. Ja, och i så fall kan man ju säga att han lyckades. Pappas version är att storebror vaknade och prompt ville ligga i gästrummet och eftersom päronen gör nästan precis vad som helst mitt i natten för att få sömn så gick pappa med på det. Det kan vara så att den versionen är lite mer trovärdig. Jag vet inte, men det kan ju vara så.

Två timmar senare hade vi alla somnat om.

9 kommentarer:

  1. Hahaha, jag hoppas att man får skratta åt det såhär i efterhand? :) Kan tänka mig att stämningen var sådär efter den händelsen :)

    SvaraRadera
  2. Haha åå herregud! Jag blir jätte rädd när någon (anders) skrämmer mig, så jag förstår precis var skriket kom ifrån.. Men roligt såhär i efterhand att läsa, haha!

    SvaraRadera
  3. I vår familj har vi gjort det till en liten sport att hinna med så många olika sängar som möjligt under en natt. Den enda regeln som verkar finnas är att mamma inte flyttar på sig... Jag kan förstå det, för efter att ha flyttat runt en del så inser jag att det är den bästa platsen! Kram Cornelia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, låter ju som vi. Inatt slutade det med att vi alla låg och trängdes i soffan. Två sov riktigt gott (guess who!) och vi andra två sov riktigt dåligt och hade ont precis överallt när vi gick upp....

      Radera
  4. Åh jisses, hade jag varit din mamma hade jag kissat ner mig. Jag är riktigt lättskrämd och speciellt på natten!

    Jag blev rejält skrämd i fredagsnatt..
    Jag är med och driver en studentpub så vi passar på att sitta i lokalerna och plugga ibland, så i fredagskväll gick jag och en klasskompis dit och skulle plugga.
    Skulle bara köra det sista inför tentan. Strax efter två på natten bestämmer vi oss för att sova lite, sagt och gjort, vi lägger oss tillrätta i varsin soffa.
    Vid kvart i fyra ringer det på dörrklockan vid personalingången, jag vaknar med puls och vet egentligen inte om jag drömmer eller ej.. Ringklockan låter där upp och vi var på nedervåningen. Det ringer igen och jag börjar bli lite skraj.
    Sätter mig upp och ser inte om Robin sover eller ej när jag hör steg i trappan på väg ner där vi sitter..
    Viskar att det kommer någon och R grymtar till lite. Nedför trappan kom en annan från styrelsen, lite smålullig på väg till efterfest och skulle bara kolla vilka som var där eftersom det lös i köket..
    Pjuuuuuh, vad min puls skenade. Det fanns liksom inte i tankarna att det skulle kunna vara någon från styrelsen som också har nycklar och goda åsikter.. Haha..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh fy - jag hade förmodligen hoppat ut genom närmaste fönster!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Radera
  5. Haha, alltid lika roligt att läsa dina inlägg Anni - du är lika duktig som din bror! :)

    SvaraRadera
  6. lovely! hoppas ni fick sova ut ordentligt!

    SvaraRadera