tisdag 12 april 2011

Skogstokig


Säg aldrig till min mamma, eller kanske någon alls, att hon har för mycket puder i ansiktet. Framför allt inte när hon verkligen försökt göra sig fin under en riktig fuldag. Ja, för sådana dagar har man visst. Jag har inte upplevt dem ännu, kanske är det mer typiskt för tjejer inte vet jag. Men de förekommer och anstränger man sig då för att ändå göra sig lite fin så får detta under inga som helst omständigheter ifrågasättas.

Trots att det är min kloka pappa som lär mig det mesta om hur tjejer kan vara så råkade han begå detta misstag igår. Oj oj oj - wow! Min mamma är en utomjording, en grottmänniska, från en annan planet! Hon blev skogstokig, rosenrasande och plötsligt hade hon smetat ut sminket på kinderna och frågade om det var bättre. Det var det inte, det såg förfärligt ut men det vågade man ju inte säga. Sen for förlovningsringen genom vardagsrummet och en ljusstake i golvet. Det bor en sydeuropé i min galna mamma, man ska prata med hela kroppen!

Sen for ut genom dörren och försvann....för att sedan komma tillbaka med svansen mellan benen. Nu är hon som vanligt igen. Visst det är konstigt? Men Pappa och jag har gjort en listig sak. Vi har gömt hennes ring! På ett smart ställe. Oj som hon har letat idag, ni ska se. Jag säger fågel, fisk eller mitt emellan fast det fattar hon ju inte förstås. De har fortfarande lite svårt att tolka vad jag säger här hemma. Så tja, då får hon väl skylla sig själv.

Har ni lika tokiga mammor eller är min mamma unik?

Och ja förresten - ett tips! Om/När detta sker ska ni agera som med björnen. Var bara helt stilla. Rör inte en fena och säg inte ett ljud. Mamma står helt och hållet för underhållningen själv.

7 kommentarer:

  1. Hm...jag såg o hörde förspelet....
    det räckte för mig.....
    det var helt enkelt det djävligaste jag varit med om,
    kan säga när mormor får sina utbrott som i Stockholm
    för lite sedan var det lugnt................

    SvaraRadera
  2. Kan också bara säga:
    UNDERBART!!!!!!!!!!! Lisa S

    SvaraRadera
  3. Hahaha! (ursäkt till din mamma) Vågar man fråga om det är den där veckan i månaden...?

    SvaraRadera
  4. Oj, jag önskar nästan att jag var där och fick se hela dramat! Personligen tror jag att du är mer lik din pappa till lynnet och det kanske är tur? Men mamsen är bra go hon också, för det mesta är hon ju ändå väldigt glad!! Puss på dig!

    SvaraRadera
  5. Ha,ha,ha! Ni är så härliga! ;-)

    SvaraRadera