torsdag 9 februari 2012

Vokabulär

Nu kan jag prata så in i bomben bra!! Lite imponerad av mig själv faktiskt. Jag kan ju inte skriva ner allt jag säger men några ord och meningar som jag slänger mig med just nu är:

Fortfarande
Detta ord vet jag inte exakt var det ska användas så jag säger det lite där jag tror att det passar in. Typ "Leka bilar fortfarande" eller bara rätt och slätt "Fortfarande." som en egen mening.

Var tog X vägen?
Jag undrar inte bara var den (det kan vara en person eller sak) är utan även vilken väg den tog.

Leppa mig/dig.
Det är ju sjukt svårt att skilja på mig och dig, osäker på vilken av det som är jag. Detta betyder iaf "Hjälp mig".

Makoja
Det är mitt alldeles egna ord. Betyder många olika saker. Jag säger "Makoja?". Pappa svarar "Makoja!". Då vet jag att det är han när vi pratar i telefon.

Våffelmacka
En macka man rostar i våffeljärnet såklart.

Jag vill inte. Jag vill HA den!
Frågor på det?

Tack e maten, det var jättegott.
Det brukar jag säga när jag ätit klart oavsett om jag smakat eller ej.

Och så kan jag räkna till 10!

Detta var som sagt bara ett litet axplock. Jag pratar och härmar massor nu och av någon anledning så kan saker jag säger vara roligare än när någon annan säger det. Det uppmuntrar ju onekligen till ännu mer härmande och jag har upptäckt att det bor en liten teaterapa i mig.

Häromdagen vid matbordet så böjde jag mig fram till pappa och sa "Jä-äppar-dej". Pappa blev helt till sig, kramade om mig, blev glansig i ögonen och ropade på mamma och sa "Jag älskar dig med!!". Då sa jag ännu högre och tydligare "JÄÄPPARDEJ" och då gick mamma och hämtade leverpastejen. Mmm så gott!

Gör pappa tårögd.

3 kommentarer:

  1. Hahaha!!!!! Det sista stycket var jag tvungen att läsa högt för min man - det kunde lika gärna varit hemma hos oss:). Fast just leverpastej heter hemma hos oss kort och gott leverpaj när Nelly, vår dotter säger det:) Todd, du får hälsa din mamma att vi ses på lördag:). Ha det så bra!

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig blogg och vilket fint namn!

    SvaraRadera