onsdag 4 januari 2012

Khom loy

Jo förresten det här med nyår var ju skoj. Jag och min kompis Li (Liv men jag förkortar det till Li) uppmuntrades att hoppa i sängen och vi fick äta valfritt antal majskrokar. Det landade på en sisådär 80-90 stycken. Var! Dessutom skickade vi upp ljus i himlen, det var fint. Det är visst det nya istället för nyårsraketer och det passar mig utmärkt. Man viskar in sin önskan i lyktan och sen flyger den iväg. Fint! Sen att den rammade hustaket och missade antennen med en hårsmån för att sedan slicka grannens trädtoppar innan den sköt i höjden gjorde det hela bara lite extra spännande. Mamma tyckte, efter sitt första glas bubbel på närmare ett år, att det var hysterisk kul och fick stå i en konstig framåtböjd ställning med benen i kors för att inte kissa på sig. Hur firade ni nyår?

Khom loy = svävande rispapperslykta

5 kommentarer:

  1. Jag hade mormor, morfar och mina morbröder med familjer här. Vi åt god 3-rättersmiddag och sen lekte jag med mina kusiner.
    Vid midnatt (runt 20 tiden) gick vi ut och smällde av en tårtraket med 21 skott. Det var inte alls någon höjdare! Jag blev ju livrädd!!

    Sen gick vi hem igen och jag fick gå och sova.
    Det blev ett fint nyårsfirande!

    SvaraRadera
  2. Blir så glad när jag läser på din sida! Du skriver på ett mycket trevligt sätt!

    SvaraRadera
  3. Hej Todd, Jag firade med våra grannar och lite andra vuxna - totalt 11 vuxna och 9 barn = huset fullt! Rislampor låter som ett mycket bra alternativ för mig, jag gillar inte när det smäller. Jag fick ett godishalsband och ville inte alls gå och lägga mig. Först vid 01.30 kom jag i säng:) Det var hur kul som helst för två av mina kompisar skulle sova över hos oss. Men jag var lite trött dagen efter!

    SvaraRadera
  4. Hej Todd! Jag började nyårsafton med ett svettigt träningspass tillsammans med din duktiga moster A som pushade på mig i gymmet. Sedan var jag tillsammans med min familj på kvällen och märkte också att det i Malmö flög runt en massa khom loy's i luften.
    Gott nytt år till dig och hela din familj!:)

    SvaraRadera
  5. Hej Todd! Jag firade också nyår i Ljunghusen, men jag önskar att det var mer lyktor än fyrverkerier!!! Jag är alltid så rädd att någon skall skada sig - och - så tänker jag på miljön!! Kram o hälsa mamma, lisa S

    SvaraRadera