tisdag 23 oktober 2012

Uttal

Jag kan ju inte säga sådär värst många ord än utan jag fortsätter fila på perfekt uttal av mamma, pappa och tack. För mig är kvalitet viktigare än kvantitet ur ordförrådsperspektiv. Det måste ni väl ändå hålla med om är klokt. Att säga få men bra saker än många och oförstående. Men jag förbereder mig för utökad vokabulär men är något förvirrad kring vissa ord som uttalas olika här hemma.

Päronen säger: Film 
Todd säger: Fiml

Päronen säger: duscha
Todd säger: guscha

Päronen säger: Leverpastej 
Todd säger: Lefepadej

Päronen säger: Alma
Todd säger: Amla

Päronen säger: Schassen (en av bilarna i Cars)
Todd säger: Fassen.

Päronen säger: flygplan
Todd säger: plyplan

Päronen säger: Viveca
Todd säger: Vevica


Jag har funderat på vem som kan ha rätt. Och jag tror jag vet att det är min bror. Han är yngre och mer nytänkande. Och så är han ju min stora idol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar