fredag 28 januari 2011

This morning...

De morgnarna som pappa har hand om mig så sover jag lite längre, så att han hinner ta en dusch innan jag vaknar. Sen väcker han mig, jag är på strålande humör utvilad och pigg, och jag får välling i soffan framför TV:n. Under tiden som jag dricker den passar han på att byta blöja och klä på mig. Sen leker jag lite på mitt rum medan pappa gör sig i ordning äter frukost.

När mamma har mig däremot så vaknar jag alltid jättetidigt, imorse t ex vaknade jag kl 5. Tyvärr fick jag inte gå upp förrän kl 6. Då svepte jag i mig vällingen i soffan, den var slut långt innan mamma ens hittat en tröja till mig. När mamma sen skulle duscha ville jag göra detsamma och medan mamma försökte hindra mig genom att hålla ena benet utanför duschen för att stoppa mig, samtidigt som hon tvålade in sig lyckades hon få tvål i ögat vilket senare denna morgon skulle visa sig få förödande konsekvenser. Hur som helst; jag FICK duscha. Två gånger till och med. Innan jag fick på mig blöjan hann jag nämligen bajsa på badrumsmattan och då var det visst lika bra att duscha mig igen. Mamma såg lite stressad ut när hon tvättade golvet och slängde badrumsmattan i tvätten. Vid den här tidpunkten brukade jag redan leka på dagis. När hon senare skulle sätta i linserna kom konsekvenserna av tvål i ögat. Hon blev tokig. Det sved, ögat blev rött och irriterat. Och skohornet som jag så länge stått och viftat med och bett henne att ta emot (jag gillar att hämta saker och ge till mamma, som hon aldrig vet var hon ska göra av) tog hon och slängde i golvet. Så jag tog upp det och gav det till henne igen, varför gjorde hon så? Hon letade reda på sina gamla glasögon, då skrattade jag (hon såg så rolig och...annorlunda ut!), men ena bågen var lös och skulle skruvas åt och meck, meck , meck.... ja ni kan ju bara tänka er!

Efter mycket om och men var vi nästan helt klara. Det vara bara sulan under mammas stövel som ställde till det. Den hade liksom lossnat och nu stod mamma i hallen och såg faktiskt rätt uppgiven ut. Hon sa massa saker, suckade och stönade och var inte alls lika harmonisk som pappa brukar vara när vi ska åka till dagis.

Väl framme på dagis kände jag bara NEEEEJ. Jag vill inte. Idag vägrar jag. Jag klamrade mig fast det hårdaste jag kunde och gjorde precis som signaturen YKW tipsade om och tog igen det uteblivna skriket från igår idag istället. (Tack!).

Så pappa, det har varit lite körigt när du har varit borta och det är DÄRFÖR det ser ut som en ångvält dragit fram hemma.

Tummen upp på den säger Kungen!

3 kommentarer:

  1. Du har alltså gått kursen. Du vet att det är inte ens lönt att prova med pappa, men vet lika väl att du kan jobba dig fram till din vilja med mamma. Kan du inte klämma ur dig vart den där kursen finns som de flesta i din ålder och uppåt går utan att vi vuxna vet något?! :-)

    SvaraRadera
  2. Stackars din mamma!
    Inte roligt när morgonen börjar så... Du får försöka vara extra snäll mot henne sedan! :)

    SvaraRadera
  3. Eftersom det är så lugnt med pappa, kan ju han ta alla mornar? Tänk vad fridfullt det skulle bli! Tack för en härlig blogg! Kanske ska be min tjej blogga lite? Hon är nio månader, så hon har ju ganska många månader att ta igen. Kan bli ganska mycket att plita ner. VI får se om hon pallar!

    SvaraRadera