torsdag 21 juli 2011

Heberleins

Jag hade min bästa mataffärsupplevelse någonsin häromdagen. Inte visste jag att det kunde vara SÅ kul att handla. Min Morfar tog med mig till Heberleins i Förslöv. Nu har ni ju säkert redan varit där hundra gånger men OM det mot förmodan skulle vara så att någon som läser detta aldrig har varit där så är det absolut värt ett besök om ni är i krokarna.


Först fick vi vänta jättelänge för det är som sagt ett poppis ställe och det bådar ju gott för hungriga små magar. Jag hann äta en banan och bli kompis med några andra kunder i kön. När det var vår tur hade jag turen att få den absolut sötaste charkuteri-tjejen som genast försåg med mig en hemmagjord prinskorv som jag mumsade i mig. Morfar beställde godsaker medan jag åt och för första gången i en mataffär hade jag roligt från det att vi gick in till vi kom ut. Annars brukar jag tröttna någonstans på vägen och då blir mamma stressad och så glömmer hon hälften av vad hon skulle ha...

Det bästa av allt skulle ju såklart visa sig när vi kom hem, MATEN. Ojojoj, de gör allt själva och det betyder extra gott. Blodkorven slår alla andra blodkorvar med hästlängder och vitlökskorven lämnar fortfarande spår efter sig.... För att inte tala om spickeskinkan, de kasslerrökta revbenen penslade med cumberlandsås, rackarbajsaren, den rökta fläskfilén och deras lammstek. Nu låter jag som en riktigt gourmand, det hör jag ju, men det jag lärde mig om mat i helgen är mer än vad jag lärt mig under min livstid. Jag som trodde att burkmat var gott...

Jaaaaa den söta flickan gav mig en korv gjord av kärlek!

Hm, vi tar en lite större bit blodkorv tack. Och så en bit leverpastej... och vitlökskorv.... Kan man få en prinskorv till förresten?

Jaaaaaa en prinskorv till till mig!

Tid för goss fanns också. Han är snäll min Morfar, jag tycker väldigt mycket om honom nu när jag börjar lära känna honom lite bättre. Ja, och för er som tycker att Morfar är sig olik så kan jag tala om att jag har lyckan att ha TVÅ Morfars eller vad det heter. Jag vet, det är lyx. Vissa har det, andra har det inte och ibland så är det nåt som kommer med tiden!

2 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med! Kram Ida

    SvaraRadera
  2. Vi ska ner till Skåne snart och då ska vi handla mat där. Jag älskar blodkorv precis som du! Förresetn så läser jag din blogg varje dag! Hälsningar Titti

    SvaraRadera