fredag 4 februari 2011

Mamma gästbloggar: Hur gör man då?

Visst, jag kan hålla med om att jag inte har någon vidare pondus i inslaget. (Jäkligt onödigt att lägga upp den filmen Todd.) Men hur gör man då? Hur säger man NEJ? Säger man NEJ över huvudtaget? Jag har även försökt med "Fy" när han drar mig i håret och nåt inbyggt i mig får mig då att samtidigt räcka ajabaja-fingret. Denna variant är om möjligt ännu roligare än NEJ enligt Todd som härmar och ivrigt ajabaja-fingrar mig tillbaks. Och det kan jag inte låta bli att tycka är ganska kul så då fallerar hela vitsen så jag har nu gått tillbaks till NEJ.

Men som sagt, ingen av dessa tycks vara särskilt effektiva. Så tips tack!

6 kommentarer:

  1. Om man säger NEJ till ett barn så har dom en tendes att fortsätta, för nej är roligt..
    Jag har hört att man ska säga saker på ett positivt sätt... tex : gör så här istället
    eller : så där får man inte göra

    SvaraRadera
  2. Hitta på alternativ syssla. typ.. rycken pågen i spegeln, visa något annat kul som han i vanliga fall gillar. Nej och ajabaja funkar typ i förebyggande syfte. typ... spisen är ajjabaj nej. Tror jag iallafall

    SvaraRadera
  3. Ja, det brukar vara skoj med nej. Men jag håller med om att hitta på ngt annat. Plus att barn hör tydligen inte ordet inte eller nej, utan kan till och med ta det som en "uppmaning". Så att avleda och föreslå någonting annat är ett tips. Men jag tycker också det är fnissigt när de börjar skratta, så det är svårt. Du har nog inte mindre pokus än någon annan kämpande förälder. Kram!

    SvaraRadera
  4. Pondus skulle det stå, men pokus funkar också. För lite hokus pokus är det nog med uppfostran.

    SvaraRadera
  5. Brukar antingen ta bort honom eller det han grejar med när han gör fel och inte vill lyssna. Men för det mesta lyssnar han faktiskt. Dock kan det vara grymt svårt att hålla sig själv för skratt i vissa situationer. Tror att man får tillsammans med "nej" och "inte" visa vad de gör är fel på ett eller annat sätt. Avleda och visa dem andra saker är också ett sätt, men då kanske de inte förstå att de gör fel heller. Klurigt med uppfostran. Kram

    SvaraRadera
  6. Jag tyckte du va grym! Bestämd och korthuggen. Hade det varit min som skrattade på det viset hade jag inte kunnat hålla mig en sekund typ.

    SvaraRadera