torsdag 17 februari 2011

Tjuvlyssnat

Charlotte Kemp Muhl & Sean Lennon

Igår råkade jag höra en ganska intressant konversation mellan mina föräldrar. De pratade om bröllop. Det är tydligen en vuxengrej som betyder att man blir tillsammans ännu mer än vad man redan är hur man nu blir det. När mamma skulle förklara hur hon drömmer om att gifta sig pratade hon i de mest märkliga termer. Hon ville liksom förmedla själva känslan av hur hon inte bara tycker att själva bröllopet ska kännas, utan hur hon även tycker/vill att hon själv, pappa och det livet vi lever ska vara/är. Snurrigt. Jag förstår att pappa inte fattade någonting.

Först googlade hon på "woodstock wedding" och fick träff på två tjejer som gifte sig med varsin pipa i munnen, barfota och med massa fjädrar i sina rufsiga hår. ? Nästa träff föreställde en man och en kvinna som nästan såg likadana ut, båda med långt hår, nåt slags pannband, glada men ganska frånvarande.

Hon sa att det inte riktigt var hon tänkt sig men frågade om pappa förstod. Nja, det gjorde han väl inte riktigt... Detta var naturligtvis helt fel svar och mamma fortsatte letandet efter den perfekta känslan. Hon googlade på "hippie wedding" och ja... vad ska man säga. Kanske är det lika bra att de låter bli att gifta sig om de ska se ut sådär...


Stackars mamma förklarade och visade massa bilder, spelade låtar, visade filmsnuttar och ansträngde sig enormt för att vi verkligen skulle känna hur hon vill gifta sig. Det ska var fritt, glatt, genomtänkt, slarvigt, blandat, massa musik, utomhus, höbalar, ännu mer musik - ja om man står i tårtan och dansar så vore det det bästa enligt henne. Helt okej för mig som ändå inte gillar tårta men det låter ju väldigt kladdigt. Men det gör visst inget för sen duschar man i vattenspridaren, klättrar i träden, dansar som älvor....

Pappa är mycket mer saklig. Han pratar liksom inte i gåtor utan han säger hur saker och ting är och verkar medan mamma gärna beskriver hur saker och ting känns och upplevs.

För er som inte känner min mamma och vill veta hur hon är så kan man säga att hon påminner extremt mycket Karen i Californication (Natascha McElhone). Förutom att de ser nästan likadana ut så har mamma samma sköna, avslappnade, coola stil som Natascha. (Sådär ja nu fick jag med allt va...mamma? Får jag äta hur många majskrokar jag vill nu??)

Kunde varit jag och mamma.

Skrämmande likt.

Precis som mamma går klädd.

Och Pappa, min fina pappa. Han är en kopia av en av världens bästa golfspelare. På alla plan. Kolla bara in dessa bilder....

Pappa

Graeme McDowell

Pappa eller Graeme?!

3 kommentarer:

  1. Låter MYCKET intressant detta...Vi längtar efter dina föräldrars bröllop!! Puss & Kram

    SvaraRadera
  2. Och jag är mycket avis på din mamma som liknar min snyggaste, köpte ju en väst häromhelgen med "Karen" som inspiration. Tyvärr är jag inte lika skön och snygg som henne i väst utan liknar mer en raggare:(

    SvaraRadera
  3. Väldigt likt, det kan du hälsa din mamma Todd. Vi vet också att hon är lite speciell din morsa och du har ju tur som kan gadda ihop dig med pappa istället vid tillfällen då hon flippar ut totalt. Som nu till exempel... Vi ser verkligen fram emot dina föräldrars bröllop, hur det än blir. Känn ingen press från oss, det kommer att bli ett underbart bröllop och alla kommer känna hur kärleken bara flödar mellan "Karen" och "Graeme". SOOOLIGA hälsningar från Family R.

    SvaraRadera